novartstudio.hu
Színek a webdesignban
Böde Kriszta
2022.10.19.

A színek rendkívüli módon befolyásolják az életünket! Nézz csak körül: bárhova is tekintesz, mindenhol színek vesznek körül bennünket. Ha akarnád, sem tudnád kikerülni őket.

Különböző vizsgálatokat végeztek már e témakörön belül, és számos jutott arra az eredményre, hogy egyes érzelmek jobban társíthatók egy adott színhez, mint egy másikhoz. Ilyen például, hogy a depressziót a szürke színnel azonosítják, vagy a szerelmet a pirossal, a boldogságot a kékkel, a vidámságot a sárgával.

A színek hatással vannak a hangulatunkra, egészségünkre, lelki állapotunkra. Így télen, amikor sokkal kevesebbet süt a nap, Te is sokkal enerváltabbnak, lehangoltabbnak érezed magadat, ugye? Ezzel párhuzamosan, ha vidámabb, pozitív energiákat erősítő színekkel veszed körül magadat, például sárga párnák, vagy pléd akkor ez jobb kedvre derít.

Ennek oka egyrészt a színekhez kötödő természeti jelenségekben keresendő. Gondolj csak a fű zöldjére, az ég kékjére, a tenger türkiz színére, a nap sárgájára, vagy az alma pirosára. Másrészt kulturális hagyományokhoz, mint nálunk a menyasszonyi ruha fehérsége, vagy a fekete, mint a gyász színe.

És hogy miért is fontosak a színek a weben? A weboldalad elsősorban vizuális benyomást tesz a látogatóidra. Mivel a képeket és színeket sokkal gyorsabban dolgozza fel az agyunk, mint a szöveget, így az első benyomás rendkívül fontos és meghatározó! Ez a 3-8 másodperc dönti el, hogy a látogató marad, és érdeklődő, majd vásárló lesz belőle, vagy hanyatt – homlok menekül.

Ne feledd, soha nincs lehetőséged második első benyomásra!

Kutatások bizonyítják, hogy a weboldaladon alkalmazott szín 80%-kal növeli a márkád ismertségét! 80%!!! Ugye Te is érzed, hogy ez milyen hatalmas lehetőség a kezedben?

A színek a designerek legerősebb fegyverei a brand vagy a website tervezése során. Pédául nem alkalmazunk olyan színt, amit a célcsoport nem kedvel: nők esetén ilyen színek a narancssárga és a barna, férfiaknál pedig a lila és a barna.

Természetesen a tervezés során ugyanúgy elengedhetetlenül fontos a felhasználóbarát felület kialakítása, hogy mindent könnyedén találjon meg a weboldaladra látogató. Illetve az olyan egyéb vizuális eszközök használata, mint a képek.

Mindez arra épül fel, hogy mi az oldal célja, mit és kinek szeretne kommunikálni. A színek nem csupán esztétikai szerepet töltenek be egy weblap életében, kommunikálunk is általuk.

A színek szerepe a weblapon

Figyelemfelkeltés a színekkel

Színekkel könnyedén irányíthatod a weboldaladra látogatók figyelmét: egyrészt alkalmazhatod a kontrasztot, melynek leggyakoribb példája a sötét-világos vagy fekete-fehér. Ezzel a módszerrel egyszerűen elkülönítheted egymástól a különböző blokkokat, szerkezeti egységeket. A CTA (call to action) gombok esetén is ez a módszer a leginkább célravezető. Manapság nagy divatja van az ún. minimalista webdesign-nak, ahol a whitespace (negatív tér) segítségével irányítható a látogató figyelme.
Fontos tudnod, hogy a weboldaladon nem ajánlott 3-4 színnél többet használni, és alkalmazd Te is a 60-30-10 %-os szabályt!

Megkülönböztetés színek által

Nem nehéz elképzelni, hogy mennyire unalmas lenne, ha minden weboldal pontosan ugyanazokat a színeket használná. Mondjuk mindegyik fehér alapon sötétszürke fontokkal készülne, és semmi egyéb színt nem alkalmaznánk.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy a színek használatával megkülönböztethető vagy a versenytársaidtól. A branding során pontosan ezt tesszük: olyan színpalettát hozunk létre a képviselt márkád számára, mely megfelel a célcsoportod igényeinek, híven tükrözi az üzenetet, amit közvetíteni szeretnél, és emellett egyedivé tesz!
A branded színeit nyugodtan használhatod a honlapodnál is, hiszen a célod ugyanaz: egyedi, megkülönböztethető legyél.

Tudat alatti üzenetek küldése színekkel

Írtam korábban, hogy egyes színekhez különböző érzéseket, érzelmeket, hangulatot társítunk. Egy jó designer a megfelelő színek, színkombinációk használatával a látogatók tudat alattiját a megfelelő irányba terelik.
Az nem elegendő ok egy szín használatára, hogy neked, vagy a párodnak az tetszik. A színek kiválasztásánál figyelemmel kell lenni a kínált termékek, szolgáltatások jellegére és a célcsoportod jellemzőire.

Férfi színek – női színek?

Tévesen sokan azt gondolják, hogy a sötét színek, mint a fekete, kék, zöld a férfiak kedvenc színei. A nőké pedig természetesen a rózsaszín, piros és lila.
Több kutatás is vizsgálta már ezt a témát, és ezekből kiderült, hogy a férfiak és a nők kedvenc színe egyaránk a kék. (Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy az a szín, aki mindenkinek jól áll, szintén a kék egyik árnyalata: a navy kék.)

Bevezetés a színelméletbe

Az érzékelt színeket három paraméterrel írhatjuk le:

Világosság

A színek árnyalata tulajdonképpen a 12 alapszín. Sárga, piros és kék a három fő szín. Ezek egyenlő arányú keverékéből hozzuk létre a narancsot, a lilát, és a zöldet. Ezek a másodlagos színek. Ezen színekből jön létre a Goethe-féle hat részes színkör, ahol az egymással szemben elhelyezkedő színek a komplementer (kiegészítő) színek, melyek jól harmonizálnak egymással.
A másodlagos színek mindegyikét összekeverve a szomszédos alapszínnel jönnek létre a harmadlagos színek.

Telítettség

A telítettség azt mutatja meg, hogy egy színárnyalatnak mekkora részét képezi a szürke. A 100%-ban telített színben egyáltalán nincsen szürke, ez a legélénkebb. Minél nagyobb része egy színnek a szürke, annál tompább lesz. Ilyenek a pasztellszínek.

Világosság

Ez azt hiszem mindenki számára „világos”. A legvilágosabb színünk a fehér, ezt követi a sárga, narancssárga, piros, stb. A legsötétebb a fekete.

A színeket megkülönböztetjük még aszerint is, hogy hideg vagy meleg hatásúak-e, illetve semlegesek.
A meleg színek élénkítőek, örömöt sugároznak felénk. Ide tartozik a sárga, a narancs, a piros, a bordó, vagy a barna. A hideg színek nyugodtságot, csendességet, higgadtságot sugallnak. Hideg színként jellemezzük a kéket, a zöldet, a lilát. Semleges színek közé soroljuk a fehéret, a szürkét és a feketét. Ezek mindegyike nyugalmat, eleganciát sugároz. Semlegességük révén nagyon jól párosíthatóak mind a meleg, mind a hideg színekkel.

RGB vagy HEX kód?

A weboldalak készítés során találkozhatsz RGB és HEX kódokkal is.
Az RGB (Red, Green, Blue) három számból álló kódsor. Mindegyik szám 0-tól 255-ig tart, és az egyes alapszínek (piros, zöld, kék) jelenlétét mutatja meg a keverékben.
A HEX (hexadecimális) kódoknál, a # jel után hat karakter található, melyben minden karakter helyén állhat betű (a-f) vagy szám (0-9)
Természetesen a két kódolás ugyanazt a rendszert követi, csak a jelölésük tér el egymástól. Így az RGB(178, 89, 181) kódsor ugyanaz a színárnyalat, mint a #B259B5.

Az egyes színek jelentései

SÁRGA

Lendület, energia, vidámság, optimizmus
A napfényre emlékeztet minket, ezért meleg hatást kelt, és életet adó erőt sugároz felénk. Igazi figyelemfelkeltő szín, gondoljunk csak a budapesti taxikra.

KÉK

Biztonság, stabilitás, állandóság.
A világ kedvenc színe. Kiegyensúlyozottságot, komolyságot, őszinteséget sugároz. Szimbolizálja a bölcsességet, bizalmat és intelligenciát. Nem véletlen, hogy a nagy tech cégek közül jópáran használják.

PIROS (VÖRÖS)

Erő, szerelem, szeretet, intenzitás és energia.
A piros bátorságot, szenvedélyt, dinamizmust sugároz. Túlzott használata azonban agressziót, erőszakot, hatalmat jelképez. Weben főként kiemelésre, figyelem felhívásra érdemes használni.

FEHÉR

Tisztaság, ártatlanság, új kezdet
A fehér szín az érzelmeink felerősödését váltja ki. Túlzásba vitt használata könnyedén keltheti az üresség érzetét. A weboldalak háttérszíneként kiválóan használható, mert átláthatóságot és rendszert eredményez.

FEKETE

Elegancia, erő, gyász (nyugati kultúrkör)
A fekete szín egyszerre képes a luxust és a veszteséget sugározni felénk. Attól függően, hogy milyen arányban és milyen egyéb színekkel együtt alkalmazzuk, képes kifinomultságot és professzionalizmust megtestesíteni.

NARANCS

Kreativitás, siker, összhang
A barátság és az életöröm színe, dinamizmust sugároz. Feltűnősége miatt nagyon jó a CTA (call to action) gombokhoz.

ZÖLD

Természet, megújulás, termékenység
A zöld szín harmóniát, önzetlenséget, biztonságot sugároz. Nyugtató erje van. Előszeretettel alkalmazzák a bio termékek brand színeként.

LILA

Megvilágosodás, átváltozás, titokzatosság
A lila egyensúlyt, megtisztulást és felszabadulást sugároz. A Pantone intézet 2018-ban az Év színének választotta az ultraviolát (#5F4B8B), és a világmindenség titkainak szimbólumának nevezte.

ARANY

Gazdagság, bölcsesség, tudás
Eleganciát, exkluzívitást, egyediséget sugároz. Luxusmárkák esetén feketével, sötétkékkel, mélyzölddel kiegészítve figyelhetjük meg.

SZÜRKE

Egyhangúság, unalom, melankólia
A szürke szín semlegességet, hétköznapiságot sugároz. A szürke a kompromisszum színe is, hiszen félúton van a fehér és a fekete, azaz a két véglet között. Napjainkban egyre több szoftver háttérszíneként alkalmazzák a sötétszürkét. A weboldalakon a fontok színe szintén sötétszürke, mert könnyebb olvasni, mint a feketét.

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a titok nem más, mint, hogy ismerned kell az egyes színek jelentését, a tudatalattira gyakorolt hatását, és ennek megfelelően használnod, hogy a látogatóidra tett pozitív benyomásokkal a kívánt hatást érd el. Egy jó weboldal esetében úgy alkalmazd a színeket, hogy illeszkedjen ahhoz a képhez, melyek ki akarsz alakítani a márkádról.

Mit csinál a Pantone Intézet? Mi ez a felhajtás az év színe körül?

A Pantone Intézet minden decemberben kihirdeti a következő évre vonatkozó Év színét. Ez 2021 decemberében a Very Peri (#6667AB) volt.

Update: 2022 decemberében a Viva Magenta (#BE3455) színt választották a 2023. év színének.

A Pantone 1963-ban hozta létre azt a szabványosított színrendszert, ami lehetővé tette a színek megbízható kiválasztását és reprodukálását. Ezt hívjuk Pantone színkatalógusnak, és mára az egész világon elterjedt szabványnak számít. Nem csoda, hogy ezzel a kimagasló teljesítményével az iparág egyik véleményvezére lett a Pantone Intézet, és minden szakmabeli várva várja a decembert.

A 10 legjobb és ingyenes színekhez és színpalettákhoz használható oldal

CANVA – SZÍNPALETTA VÁLASZTÓ

Rengeteg előre elkészített, négy színből álló színpaletta közül választhatsz. Az oldal tetején találsz egy remek keresőt, ahol színkód, téma vagy akár kulcsszó segítségével kereshetsz. Rendkívül jó találatokat fogsz kapni!

CANVA – SZÍNPALETTA GENERÁTOR

Igazán egyszerű a használata! Tölts fel egy saját fotót a gépedről, vagy használd az oldal demoját! Ennyi volt: már kész is a kép alapján készített színpaletta!

CANVA – SZÍNKÖR

  1. Válassz egy szín!
  2. Válassz egy kombinációt! (kiegészítő-, árnyalat-, hasonló-, hármas vagy négyes színkör színkombinációk közül)
  3. Exportáld! (Lementheted a gépedre.)

CANVA – SZÍNEK JELENTÉSE ÉS SZIMBOLIKÁJA

Ha szeretnél többet tudni a színek jelentéséről, akkor ezen az oldalon megteheted! Millió és egy információt kapsz a színekről, igaz angolul. (A fordításhoz ajánlom: www.deepl.com)

Itt is választhatsz, hogy kiegészítő színekből álló, vagy színárnyalatokból készült, esetleg hasonló színekből álló palettát szeretnél.

COOLERS.CO/

Itt is találsz színpaletta generátort, vagy böngészhetsz előre összeállítottak között is. Ez utóbbinál a felső kereső sávba kattintva beállíthatod a paletta stílusát és témáját is. A „Start the Generator!” gombra kattintva, egy új oldalra navigál, ahol előre generált kódokkal ellátott színpalettákat találsz. A SHIFT billentyű lenyomásával újabb, és újabb változatok bukkannak elő.

COLORMIND.IO/

A főoldalon a „Generate” gombra kattintva kapsz újabb színpalettákat. Az „Image Upload” menüpontban bármilyen saját vagy ingyenes stock fotót feltölhetsz, és az alapján kínál fel neked egy-egy színpalettát.

COLORZILLA

A colorzilla oldalán kiváló színátmenet (gradiens) készítőt találsz! A kész képet és a hozzátartozó CSS kódot is importálhatod. Nem mellesleg a böngésződhöz adhatod, így mindig kéznél lesz.

COLORHUNT

Naponta frissített színpaletták gyűjtőhelye. A bal oldali oszlopban egy szuper gyűjtőneves listát találsz, olyan megnevezésekkel, mint „Retro”, „Fall”, „Nature”, vagy „Gradient”. Vigyázz, mert órákat lehet itt eltölteni!

PALETTEGENERATOR

Saját feltöltött fotó alapján, a domináns színekből készít színpalettát. Egyszerű a használata, amihez a kezdőoldalon rövid leírást is kapsz.

PALETTR

A kis ékszerdobozt hagytam utolsónak. Kimondottan designereknek készült oldal, ahol egy-egy kulcsszó (hely vagy téma) beírása után több színpalettát is kapsz. Imádom!

Ne feledd:

Merj különbözni!

Kriszta a NovArt Stúdiótól

Amennyiben segíthetek logó- vagy arculatod megtervezésében, esetleg weboldalad tervezésében és/vagy kivitelezésében, várom leveled -ra, vagy ajánlom a KAPCSOLAT menüpontot.

Logó- és arculattevezésben is egyaránt tapasztalt webdesigner vállalkozást keresel?
Böde Kriszta
Webdesigner

A kreativitás mindig is az életem részét képezte. Igaz, egy kis vargabűvel jutottam el a webdesign szakmához, hiszen előtte évekig gazdasági vezetőként dolgoztam.

Erősségem a komplett rendszerben való gondolkodás, a problémák gyors felismerése, és azok eredményes kezelése.

Hiszem, hogy kellő alapossággal és odaadással minden esetben megtaláljuk a lehető legjobb megoldást!

Dolgozzunk együtt!